Uncategorized
ROTTERDAM 1955
Op een dag stonden er een aantal ingenieurs in de Kleinpolder. Het was ten tijde van de Rotterdamse wederop- bouw. Aan de ene kant zagen ze contouren van de nieuwe stad verrijzen. Aan de andere kant zagen ze het gehucht Overschie met de oude kerktoren. Ze droomden van een nieuwe moderne stad die, naar Amerikaans voorbeeld, veel ruimte aan de auto moest geven. Zo geschiedde. De eerste 4-verdiepingen fly-over van Europa kwam tot stand als onderdeel van de Ruit van Rotterdam. Vanaf dit moment staat de automobiliteit centraal in het ruimtelijk ontwerp van Rotterdam.
Nu, anno 2015/2016, staan er kunstenaars, landschapsarchitecten en bewoners op dezelfde plaats. Ze zien een enorme hoeveelheid verkeer. De fly-overs hebben hun houdbaarheidsdatum bereikt en moeten worden afgebroken. Het kabaal en de vervuiling van de Rijksweg A20 zijn een enorme barrière geworden die, het noordelijke deel van de stad in tweeën snijdt. Ze zien echter ook een nieuwe‚ ‘wederopbouw’ voor zich, waar auto’s en asfalt plaats maken voor mens en natuur. Een stad waar door middel van fantasie, mensen betrokken worden bij het maken van hun eigen leef- en woonomgeving. Vanaf nu komt de ruimtelijke kwaliteit centraal te staan.
De kunstenaar beloofde zijn dochter dat zij als eerste te paard over de fly-overs van het Kleinpolderplein mag gaan als symbool voor het veranderende denken over hoe, en voor wie de stad is.
Leave a reply